Forælder på ALS

Amager Lilleskole er historisk knyttet til de frie skoler. Det betyder blandt andet, at der er et stort forældreengagement. At mange forhold på skolen er besluttet af skolens bestyrelse i samarbejde med skolens ledelse og personale - kort sagt en forældrestyret skole. Det betyder, at du som forælder på ALS har ”medejerskab” af skolen. Medejerskabet dækker både over medindflydelse og medansvar.

Som forælder har du mulighed for at få medindflydelse ved at deltage aktivt i møder, arrangementer, udvalg, bestyrelsesarbejde og generalforsamlingen.

Samtidig har du et medansvar for fællesskabet, idet du har pligt til at deltage i møder af betydning for skolen og dit barn, ligesom du har pligt til at deltage i bestemte praktiske opgaver.

Hvis du som forælder bruger din indflydelse og løfter dit ansvar, får du noget ganske særligt igen: Nemlig en reel forståelse for dit barns hverdag - og en betydelig indflydelse på dit barns skoletid!

På Amager Lilleskole har alle forældre et fælles ansvar for at sikre, at alle elever har det godt. Derfor er det obligatorisk for alle forældre at deltage i følgende:

Hjemmegruppemøder og børnerunder

Der er ca. 2- 3 hjemmegruppemøder årligt i hver klasse, som forældrene forventes at deltage i. Møderne ligger typisk kl. 17.15-19.15. I 0.-5. klasse afholdes der børnerunde en gang om året. På børnerunden fortæller hver forælder om deres barn, herunder fx om trivsel, interesser og udfordringer. Børnerunden har til formål at sikre, at alle forældre har kendskab til og forståelse for alle elever i hjemmegruppen. Forud for børnerunden afholdes der skole-hjem-samtale. I de ældste klasser afholdes der ligeledes en årlig skole-hjem-samtale, hvor eleven deltager.

Forældrerengøring

Alle forældre i en hjemmegruppe skal i løbet af et skoleår på skift gøre hovedrent i klasselokalet samt de tilstødende fælleslokaler. Hver familie vil derfor én gang hvert år forestå denne hovedrengøring.

Plan- og pædagogiske dage

Tre gange årligt afholder personalet plan- og pædagogiske dage, hvor de planlægger den kommende tids projekter m.v. Udvikler skolens pædagogiske praksis og evaluerer gennemførte forløb. På disse dage overtager forældrene dagens undervisning. Her skal forældrene planlægge og gennemføre klassens undervisning på skolen eller en tur ud af huset. Normalt deltager der ca. 4 forældre på en plandag. Deltagelse på plan-pædagogiske dage er en god mulighed for at lære elever og de øvrige forældre bedre at kende.

Arbejdsweekend

Skolen afholder arbejdsweekend to gange årligt, hvor elever og forældre sammen istandsætter og forskønner skolen. Eksempler på opgaver kunne være hækklipning, renovering af legeplads, maling af klasselokaler og istandsættelse af inventar. Deltagelse i arbejdsweekender bidrager til skolens vedligeholdelse og giver et godt sammenhold på tværs af klasserne.

Legeaftaler og legegrupper

I løbet af det første halvandet år på skolen forventes det, at alle elever besøger hinanden. Det betyder, at man som forældre forventes at invitere de øvrige børn med hjem på legeaftale én ad gangen. På den måde lærer børn og forældre hinanden rigtig godt at kende og nye legerelationer opstår på kryds og tværs. Når en-til-en legeaftalerne er gennemført, sørger kontaktforældre og hjemmegruppelærer i fællesskab for, at eleverne inddeles i legegrupper, som på skift besøger hinanden gruppevis. Legegrupperne kan senere ændres til madgrupper, hvor gruppen står for planlægning, indkøb og madlavning hos familierne på skift.

Kvartalsfødselsdage

Eleverne inddeles hvert år i fire grupper efter fødselsdato, og derefter er det op til forældrene i de enkelte grupper at planlægge og afholde en fødselsdagsfest. Festen afholdes i den periode, hvor de pågældende børn har fødselsdag. Til fødselsdagen inviteres alle eleverne i klassen, og ofte afsluttes festen med en kop kaffe for alle forældrene ved afhentning.

Kontaktforældre

Hvert år vælger klassen to forældre, som dels skal stå for praktikken omkring udarbejdelse af fødselsdagslister, dagsordner til hjemmegruppemøder osv., dels skal fungere som bindeled mellem bestyrelse og de øvrige forældre, fx ved at deltage i et årligt møde med bestyrelsen.

Andre opgaver

Udover de obligatoriske opgaver er der mange muligheder for at være aktiv forældre på skolen fx ved at deltage i bestyrelses og udvalgsarbejde. Forældre er også altid velkomne til at nedsætte nye projektgrupper efter aftale med bestyrelsen.