Fakta om skolen

Elevtal

På Amager Lilleskole går der 285 elever i Bh.kl.-9. klasse. Skolen er 1-sporet, bortset fra årgang 2023 (Bh.kl. klasse 2023), årgang 2019 (3. klasse) samt årgang 2015 (7. klasse), som består af 2 spor.

Afdelinger

Skolen er opdelt i tre afdelinger:

Væksthuset:
Børnehaveklasse, 1. klasse, 2. klasse, 3. klasse, 4.klasse og 5. klasse

Udhuset:
6. klasse7. klasse, 8. klasse og 9. klasse

Klubben:
Skolens fritidsordning for Børnehaveklasse - 3. klasse

Klubben (SFO Børnehaveklasse - 3. klasse)

Alle elever i Bh.kl. - 3. klasse er automatisk indskrevet i Klubben. Elever i klubben er kun børn fra Amager Lilleskole. Klubben er åben om morgenen fra kl. 7.30 samt efter skoletid til kl. 17 mandag til torsdag og fredag til kl. 16:30.

Spirerne - førskole for nye børn i Børnehaveklassen (maj/juni)

Alle skolestartende børn, der tilbydes plads, begynder på skolen den første maj. Vi kalder det for Spirerne. Førskole er overgangen fra børnehave til skole. Aktiviteterne er en blanding af Klub og skole, med vægt på at skabe en god skolestart og et trygt skolemiljø. At barnet lærer stedet og de mange nye mennesker at kende, inden skoledagen begynder i august måned. Spirerne holder til i Klubbens lokaler.

Almus

Skolen har tilknyttet en musikskole, ALMUS, der tilbyder ekstra musikundervisning, enten på hold eller individuelt.

De enkelte fag

Skolen tilbyder prøveforberedende undervisning i dansk, matematik, engelsk, tysk, biologi, fysik/kemi, geografi, samfundsfag og historie.

Eleverne undervises i Kristendomskundskab som led i faget medborgerskab (MEBO), men der føres ikke til prøve i faget.

Der undervises efter Fælles Mål i alle fag, bortset fra faget Medborgerskab (samfundsfag, historie og kristendomskundskab), hvor skolen har udarbejdet egne mål.

Læs mere om Medborgerskab her

Skolen lægger stor vægt på de musisk-kreative fag, herunder musik, kor, tekstil, billedkunst, drama, idræt og svømning (der er svømmeundervisning for 3. og 4. klasse).

Skolens dagligdag og faste aktiviteter

Skolens dagligdag
Skoledagen starter kl. 8.15 og slutter efter sidste lektion, der kan ligge kl. 13.15 eller 14.30 alt afhængig af ugeskemaet og klassetrin.

Skema
Klasserne har et fast ugeskema, der følges i ”normaluger”. I løbet af skoleåret er der mange uger, hvor undervisningen er emne- eller projektorienteret på tværs af klasser og fag.

Det drejer sig fx om det årlige Fællesprojekt for hele skolen, hvor samtlige elever arbejder med et emne på tværs af klasserne. Alle elever i Væksthuset har desuden teaterprojekt i en til to uger, der kulminerer med en forestilling for forældrene, samt P-fagsuger, hvor eleverne er fordelt på forskellige værksteder. I Udhuset har eleverne projektuger, erhvervspraktik, brobygning og termins- og årsprøver i 8. og 9. klasse.

Afhængigt af klassetrin skal eller kan eleverne være ude i pauserne. I gården kan de lege, spille boldspil og være sammen med på tværs af klasserne. Fra 6.klasse kan eleverne forlade skolens i pauserne (forældre kan skriftligt meddele at de ikke giver deres barn tilladelse hertil).

Lejrskoler
Igennem skoletiden er der mange lejrture. Det er obligatorisk for alle elever at deltage i lejrskoler. Eleverne i 7. til 9. klasse deltager desuden på Lilleskolernes Musik- og Teaterfestival.

Særlige undervisningstilbud
I forhold til elever med indlæringsvanskeligheder eller trivselsproblemer samarbejder skolen med PPR (pædagogisk-psykologisk rådgivning). Eleverne tilbydes støtte- eller specialundervisning, der enten kan foregå i eller udenfor klassen.

Lektiepolitik
I Væksthuset gives der ikke lektier for i 0.-3. klasse, men eleverne vil altid have mulighed for at få opgaver med hjem, hvis de ønsker det.

Fra 4. klasse begynder skolen at give lektier for.