Profil og værdier

Vision og værdigrundlag

Vores vision

Når man som barn har gået på Amager Lilleskole, har man oplevet et forpligtigende og meningsfuldt fællesskab. Man har fået en nysgerrig og kreativ tilgang til tilværelsen, og man har evne, mod og styrke til at tage aktivt del i verden.

Skolens grundværdier

Skolen er baseret på det forpligtende fællesskab

Når en elev starter på Amager Lilleskole, er det hele familien, der starter i skole. Skolen forventer, at alle deltager aktivt i at skabe de mest optimale rammer for elevernes trivsel og læring. Det er vigtigt, at eleverne oplever, at de er en del af et fællesskab, hvor de sammen med forældre og ansatte tager ansvar for skolens hverdag. Det kan f.eks. være ved at deltage i arbejdsweekender, rengøring og ved at alle elever besøger hinanden indenfor de første par skoleår.

Eleverne lærer at agere i fællesskaber - ikke på bekostning af dem - og at tage hensyn til andre mennesker og acceptere forskellighed. Skolen ønsker at afspejle det omgivende samfund og derfor aktivt at tage del i det sociale ansvar for nærmiljøet.

Vi ønsker, at eleverne har øje for både kammeraters og egen trivsel – og når der er nogen der ikke trives, så er det fælles ansvar at tage hånd om det.

Skolen er en del af en global verden, og vi forholder os hertil

Et af skolens formål er at gøre eleverne til ansvarlige samfunds- og verdensborgere, herunder at deltage aktivt i en globaliseret verden. Det er et mål at lære eleverne at gennemskue problemer i et globalt perspektiv.

På alle klassetrin tager klassen på lejrskole. I overbygningen rejser vi til udlandet, og vi har udvekslinger og samarbejde med både danske og udenlandske skoler.

Vi er nysgerrige, undrer os og stiller spørgsmål ved det, vi møder

Vi ruster eleverne til et liv, hvor de både kan fordybe sig og omstille sig. Vi ønsker, at de skal blive bevidste om forskelligheder - at det er berigende med mange synsvinkler, dybder og detaljer. Skolen støtter eleverne til at finde ro blandt de mange valg og egne ståsteder at udvikle sig fra.

Vi tager ansvar og medansvar for trivsel og læring

Det er skolens opgave at sikre, at eleverne tilegner sig faglige kundskaber og viden. Det er vigtigt, at eleverne oplever glæden ved at lære og skabe gennem hele deres skoletid. De vil blive støttet i deres interesser, men også præsenteret for stor alsidighed, og udfordret på et niveau de er trygge ved.

Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes forudsætninger, for at kunne introducere det faglige indhold på en sådan måde, at det bliver vedkommende. Det er skolens mål, at eleverne trinvist kvalificerer sig til at kunne tage ansvaret for deres egen udvikling, ved at lære at sætte mål for deres egne læreprocesser.

På skolen har vi mod til at tale og plads til at lade andre komme til orde

Demokrati er grundlaget for skolens virke. At forstå demokrati og samfundets betydning for et menneskes udvikling er derfor en central værdi for skolen. Eleverne skal blive i stand til at bidrage til et demokratisk samfund.

Skolens menneskesyn er rodfæstet i tanken om, at hvert menneske er et selvstændigt individ. Mødet mellem mennesker er et møde mellem ligeværdige parter, hvor dialogen er et centralt omdrejningspunkt. Derfor møder vi hinanden med respekt og omtanke – i ord, tone og krop. Vi møder hinanden som unikke mennesker – uanset alder, køn, etnisk baggrund etc.

Eleverne skal have lov til at sætte egne grænser og lære at læse andres grænser. De skal forstå sig selv som en del af et fællesskab og opleve, at de bidrager og modtager, at de har indflydelse, og at der kan være mange hensyn at tage.

Vi har initiativ, tager stilling og er engagerede

Empati, evnen til at se ud over egen næsetip, kreativitet såvel praktisk som teoretisk, samt kritisk stillingtagen er nøgleord i vores værdisyn. Det er skolens opgave at udvikle elever, der kan begå sig såvel individuelt som socialt, tage ansvar for sig selv og andre, og i det hele taget kunne indgå i de sammenhænge der kræves i et demokratisk samfund.

Skolens flade struktur giver aktiv medindflydelse og kort afstand fra idé til handling. Derved bidrager alle til skolens udvikling, og eleverne oplever, at de aktivt kan gøre en forskel.

Vi forholder os kritisk og konstruktivt til tendenser i samfundet – vi undersøger og tager stilling.

Skolen er kreativ og eksperimenterende

Vi mener, at bevægelse, formgivning, kunst, kultur og musik skal spille sammen med den boglige faglighed og de mange andre facetter i elevens liv. Dette understøttes via problem- og projektorienteret undervisning, som støtter og stimulerer elevernes motivation og nysgerrighed. De mange tværgående aktiviteter bevirker, at der knyttes venskaber på tværs af alder på hele skolen; at vi ser og hjælper hinanden.