Anti-mobbepolitik

Anti-mobbepolitik på Amager Lilleskole

På Amager Lilleskole skal alle såvel lille som stor være glad, når man kommer om morgenen, fordi man skal i skole. Mens man er her, skal man være glad, tryg og ordentlig. Når man går fra skole, skal man være glad, ikke fordi man går, men fordi man har været her.

Derfor er Amager Lilleskoles antimobbepolitik helt enkel:

Amager Lilleskole accepterer ikke mobning.

Definition af mobning:

Begrebet mobning bruges ofte i flæng eller som synonym for mere uskyldige former for drillerier. Det er derfor vigtigt at definere begrebet:

En person er mobbet, når hun eller han over gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer.

Ved negative handlinger kan der være tale om:

• Direkte fysisk vold, skub, slag, spark osv.

• Handlinger ledsaget af ord, trusler og hån, som det at sige ubehagelige og lede ting.

• Handlinger uden ord ved brug af grimasser, gestus, vende ryggen til vedkommende eller ved ikke at lytte til den mobbedes ønske om ikke at irritere og såre.

• Udelukkelse fra gruppen og social isolering.

• Digital mobning.

Signaler på mobning

Den mobbede vil være tilbøjelig til at:

• Blive passiv og trække sig fra fællesskabet.

• Være alene i pauserne.

• Søge megen voksenkontakt.

• Gå tilbage i udviklingstrin.

• Udvise ringe eller ingen selvtillid.

• Komme let ud af balance, blive opfarende eller indelukket.

• Komme for sent eller udeblive fra undervisningen.

• Miste eller få ødelagt ting, tøj eller lignende.

• Klare sig dårligt fagligt.

• Være bange for at gå i skole.

Voksne omkring barnet skal være opmærksomme på ovenstående advarselssignaler, men ingen af signalerne peger i sig selv på mobning, de kan være forårsaget af andre ting. Pludselige eller store forandringer i adfærden er vigtige tegn.

Hvad gør vi for at modvirke mobning på Amager Lilleskole?

Forebyggende foranstaltninger planlægges og udføres i et samarbejde mellem forældre, skolens personale og elever. Generel opmærksomhed på ovennævnte signaler fra de ovennævnte tre grupper:

• Skolen har undervisningsmateriale til forebyggelse af mobning, der skal arbejdes med på alle klassetrin, bl.a. materiale fra ”Fri for Mobberi”, undervisningsmiljøundersøgelse, trivselsundersøgelse, individuelle elevsamtaler og inddragelse af AKT-lærere.

• Emnet trivsel kan være et punkt på forældremøder for alle klassetrin.

• Alle hjemmegrupper skal aftale samværsregler, kontaktregler forældre imellem, legeaftaler osv.

• Skolen undersøger og drøfter efter behov undervisningsmiljøet og elevernes generelle trivsel.

• Klassemøder

• Børnerunder (0. til 5. klasse)

Gode råd til hjemmet:

• Tal ikke dårligt om dit barns hjemmegruppekammerater, deres forældre, skolen eller lærere.

• Støt dit barn i at dyrke mange kammeratskaber på kryds og tværs i hjemmegruppen, bl.a. ved legeaftaler.

• Giv hjemmegruppekammeraters invitationer til fællesarrangementer høj prioritet.

• Prioriter samvær med andre forældre i hjemmegruppen. Det smitter af på børnene.

• Brug hjemmegruppelæreren, pædagoger eller skoleledelsen i antimobbearbejdet.

Hvis mobning forekommer alligevel:

• Den lærer, pædagog, forælder eller elev, der får kendskab til mobning, kontakter hjemmegruppelæreren.

• Hjemmegruppelæreren orienterer gruppens lærere, som derefter aftaler, hvordan problemet skal gribes an. De berørte forældre og skolens ledelse informeres, der holdes samtaler med de involverede elever med to af hjemmegruppens lærere.

• Der afholdes evt. et klassemøde om mobberiet, hvor man kan tale om kulturen i klassen.

• De berørte forældre indkaldes til et fælles møde med hjemmegruppelærer og skoleleder.

• Går eleven i Klubben inddrages denne i processen.

• Gruppens lærere følger udviklingen og holder løbende forældre og skoleledelse orienteret.

• Skolen ønsker og arbejder efter at inkludere både mobbede og mobber gennem samtaler med en anerkendende tilgang.

• Evt. kontakt til ekstern partner/konsulent f.eks. Red Barnet.

• Skoleledelsen informerer formanden for bestyrelsen.

Hvis mobningen fortsætter og virker uløselig:

• Forældre til de berørte elever indkaldes individuelt til et møde med hjemmegruppelærer og skoleleder for at lave en handlingsplan for det videre forløb.

• Skolelederen overtager styringen af det videre forløb.

• Hvis mobningen stadig pågår, så indkaldes forældrene til en samtale med formanden for skolebestyrelsen og skoleleder, hvor mulige tiltag påtales, hvis mobningen ikke ophører.

• Mobningen kan i yderste konsekvens medføre, at skolebestyrelsen beslutter, at samarbejdet med familien ophører.