Skærmpolitik

Skærmfrie frikvarterer

På Amager Lilleskole ønsker vi at understøtte fællesskabet og det sociale samvær i klasserne. Vi har derfor skærmfrie frikvarterer, hvor der er fokus på at være sammen i øjenhøjde og bruge tiden på at tale, lege, bevæge og hygge sig sammen med kammeraterne.

Det betyder, at vi har følgende regler for brug af mobiler, computere og lignende:

0.-2. klasse:

Forældre til mindre børn opfordres til at undlade at give deres børn mobiltelefoner med, med mindre det er nødvendigt i forhold til logistik.

Så vidt vi er orienteret, medbringer ingen elever i de yngste klasser mobiler i skole. Hvis dette ændrer sig, bedes I som forældre sørge for at informere hjemmegruppelæreren samt skolens ledelse, så der kan laves en løsning, hvor mobilen er låst inde i løbet af skoledagen.

3.-5. klasse:

Nogle elever medbringer mobiler, hvis de fx går alene til og fra skole. Der er også mulighed for at medbringe egen computer/iPad, men dette er helt valgfrit. Skolen har lånecomputere, som eleverne som udgangspunkt bruger, med mindre de ønsker at anvende deres egen.

Ved skoledagens start:

Mobiltelefoner skal anbringes i mobilhotellet, så snart man ankommer til sit klasselokale om morgenen. Hver telefon har sin egen plads med navn. Godt i forhold til coronasmitte og for lærerens overblik.

Medbragte computere skal anbringes i computerskabet på hylden med elevens navn på, så snart man ankommer til sit klasselokale om morgenen.

Når timen starter, sikrer læreren sig, at alle mobiler og computere er afleveret. Mobilhotellet placeres i skabet, som derefter aflåses.

Computere i undervisningen:

Når eleverne skal bruge computere i undervisningen, låser læreren skabet op, så eleverne har mulighed for at hente deres computer. Når eleverne er færdige, lægges computerne tilbage, og læreren låser skabet igen.

Computeren lægges altid tilbage i skabet inden frikvarteret, også selv om eleven evt. skal bruge den i den efterfølgende time. Dermed sikres det, at frikvartererne bliver helt skærmfrie, samt at der ikke sker skade eller bortkomst i pauserne.

Ved skoledagens afslutning:

I slutningen af sidste time låser læreren skabet op og tager mobilhotellet frem, så eleverne kan tage mobiler og computere med hjem eller videre i klub.

Særligt ift. Klubben (3. klasse):

Mobiler skal ligge i elevens skoletaske i Klubtiden. Hvis eleven har behov for at ringe, benyttes Klubbens telefon. Det er også denne telefon, forældrene skal ringe til, hvis de skal give en besked til eleven.

Der er indtil videre ikke mulighed for at låse mobilerne inde i Klubtiden, men vi finder en løsning, hvis det bliver nødvendigt.

Generelt:

Alle skabe har samme nøgle, så det altid er nemt at få låst og åbnet, når dagen starter og slutter.

Hvis I giver jeres barn mobil og/eller computer med i skole, er det altid på eget ansvar, og I bedes sikre jer, at jeres barn forstår ovenstående regler. Hvis barnet ikke overholder reglerne, er konsekvensen, at barnet ikke længere kan have mobilen og/eller computeren med i skole.

Ligeledes opfordrer vi til at sikre jer, at I har en forsikring, der dækker, hvis mobil eller computer bortkommer eller ødelægges på skolen, da skolens forsikring ikke dækker dette.

6.-7. klasse:

Ved skoledagens start:

Computere og mobiler i undervisningen:

Når eleverne skal bruge computere i undervisningen, låser læreren skabet op, så eleverne har mulighed for at hente deres computer. Når eleverne er færdige, lægges computerne tilbage, og læreren låser skabet igen, inden eleverne går til pause.

Læreren kan udlevere mobiltelefoner i en begrænset periode, hvis de skal anvendes i undervisningen. Inden timen slutter, sørger læreren for, at alle telefoner lægges tilbage i mobilhotellet i skabet, inden det aflåses.

Computer og mobil lægges altid tilbage i skabet inden frikvarteret, også selv om eleven evt. skal bruge dem i den efterfølgende time. Dermed sikres det, at frikvartererne bliver helt skærmfrie, samt at der ikke sker skade eller bortkomst i pauserne.

Generelt:

Når jeres barn medbringer mobil og/eller computer i skole, er det altid på eget ansvar, og I bedes sikre jer, at jeres barn forstår ovenstående regler. Hvis barnet ikke overholder reglerne, er konsekvensen, at barnet ikke længere kan have mobilen og/eller computeren med i skole.

8.-9. klasse:

Eleverne skal medbringe computer i skole og har også mulighed for at medbringe mobil. Eleverne i 8.-9. klasse må som de eneste anvende computer i frikvarterne, så de har mulighed for at forberede sig og lave lektier på computeren. Det er derfor kun mobilerne, der skal afleveres i skabet.

Ved skoledagens start:

Når timen starter, sikrer læreren sig, at alle mobiler er afleveret, og låser derefter mobilhotellet inde i et dertil hørende skab i klassen.

Mobiler i undervisningen:

Læreren kan udlevere mobiltelefoner i en begrænset periode, hvis de skal anvendes i undervisningen. Inden timen slutter, sørger læreren for, at alle telefoner lægges tilbage i skabet, inden det aflåses.

Mobilen lægges altid tilbage i skabet inden frikvarteret, også selv om eleven evt. skal bruge dem i den efterfølgende time.

Ved skoledagens afslutning:

I slutningen af sidste time låser læreren skabet op og tager mobilhotellet frem, så eleverne kan tage mobilerne med hjem.